Weg met die winterdip!

Omdat er veel vraag was naar tips bij een winterdip, heb ik allerlei praktische tips samengevat. Ze gaan wat dieper en ik ga er in deze blog al vanuit dat jij standaard elke dag je 2 stuks fruit en dik 300 gram groentjes eet. Dat is dé basis natuurlijk. 

Op Instagram (je kunt mij hier volgen) kwam er uit de poll dat meer dan 90% van de stemmers (ong. 6000) last heeft van een winterdip.

Denk aan: vermoeidheid, moodswings, prikkelbaar, moeilijk(er) uit bed komen, concentratieproblemen, laag libido, last van de donkere dagen, koud, slechtere doorbloeding, vlak voelen, weinig motivatie, etc.

Ik noem het ook wel dat ‘zombiegevoel'. De een is er gevoeliger voor dan de ander. In mijn praktijk zie ik het vooral bij vrouwen die al hormonaal uit balans zijn én die dan ook nog is binnen werken. Of bij meiden die de pil slikken en nu nog minder kleur in hun leven hebben. En wat dacht je van mensen die in ploegendiensten werken? 

1: Probeer allereerst een daglicht limiet te stellen voor jezelf. Bijv: elke dag minimaal 30 minuten buiten wandelen voor een frisse toet, daglicht in je ogen en voor het boosten van je bioritme!

2: Knuffel langer dan 20 sec met dierbaren (dan maak je veel gelukstoffen aan). Een echt dikke knuffel dus, en niet zo'n vlugge haha. Plan ook ontspanmomentjes in, zet ze in je agenda en kom ze ook echt na. Voor mij is het lekker bakken in de keuken met vrolijke muziek of mijzelf een goede massage gunnen.

3: Zorg er voor dat je een vast slaapritme hebt. Wijk niet langer dan 60 min van je slaapritme af. Ikzelf ga standaard rond 22:00 naar bed en lees nog even een boek en luister binaural beats.

4: Boost je vitamine D!

Aan het einde van het jaar is dat voorraadje vitamine D wat je in de zomer hebt aangemaakt écht op als je geen vitamine D bij slikt. Al helemaal bij mensen die in de zomer amper buiten zijn geweest tussen 12 en 4 (binnen werken) of veel hebben gesmeerd.

Je kunt via deze labtest je vitamine D pijl laten testen. Dan hoef je niet naar de huisarts want ik hoor nog te vaak dat er bij een winterdip niet wordt verder gekeken. Vaak zeggen ze: het hoort bij dit seizoen of dat je wel antidepressiva kunt gaan slikken...

5: Heb jij een goede vitamine D waarde boven de 80? Maar, nog steeds klachten? Ik zou dan zeggen: laat via een betrouwbare site je ijzer, vitamine B12 en eventueel schildklierwaardes in je bloed checken. Deze testen zijn fijn.

6: Meten=weten.

Is je vitamine D spiegel onder de 80? Zonde! Dan écht de zon uit een potje gaan halen. Bij mij moet de vitamine D waarde altijd boven de 125 zijn. Ál helemaal bij hormonale klachten, PMS, PDS, depressieverleden, etc.

Ter vergelijking: op een zonnige dag in juli/augustus, tussen 11 en 3 uur, maakt ons lichaam al snel meer dan 250 mcg per dag aan, dat is hetzelfde als 100.000 i.e. Dus, in de winter kun je het beste kiezen voor een hoge dosis. 

Een persoon van ± 55 kg heeft voldoende aan 2000 ie. Bij 63 kg 2500 ie. Bij 75 kg of meer 3000 ie.

Kom je weinig buiten? Slik het bij, al helemaal in de winter. Vitamine D is niet alleen een vitamine, maar ook een hormoon namelijk! Lage vit D status kan je bloedsuikerspiegel snel laten schommelen. Veel onderzoeken tonen een verband aan tussen een lagere vitamine D-status en een verhoogde kans op het ontstaan van huidklachten, eczeem, lage weerstand, depressie, etc.

Goed om te weten:

Slik vitamine D met vitamine K én magnesium samen voor de beste opname. Let daarnaast in je voeding goed op voldoende inname van vitamine A en calcium. Ze werken immers allemaal samen. Daarom moet je ook nooit te veel slikken van het een, anders kun je van het ander weer een tekort krijgen bijvoorbeeld. Op mijn Instagram bij de highlight 'Winterdip' nog meer tips hierover.

Magnesium: het wonder-mineraal magnesium wat zorgt voor een diepe slaap, goed herstel, ontspannen zenuwstelsel en zo kan ik nog wel 2 bladzijdes vol typen. Het boost ook de aanmaak van gelukshormonen.

Praktisch:

Vitamine D+K (voor betere opname): elke ochtend of avond 75 mcg vitD (2/3 druppels) innemen. Druppel op je vinger/je lepel met wat eten, stukje cracker etc. Als het een keer 4 druppels zijn is dit niet erg. Dan de dag er na er weer 2 bijv. Doe het niet in een glas water. Klik hier voor een fijne variant!

Magnesium tauraat Vitakruid: Elke avond (bij het avond eten bijvoorbeeld) 2 capsules magnesium slikken. Echt ruim 2 uur voor het slapen gaan. Voor een diepe herstel-slaap. Magnesium is dé grote energie leverancier voor onze cellen en bij meer dan 300 processen in het lichaam betrokken. Uit onze voeding halen we helaas niet meer voldoende door uitputting van de grond. Let op: haal geen magnesiumoxide. Kijk altijd op de achterkant van de pot! Klik hier voor de goede magnesium.

Gebruik code IRIS10 voor 10% korting op je bestelling!

7: Boost je omega 3!

Let daarnaast ook op je omega 3 inname. Denk aan vette (het liefst wild gevangen) vis, elke dag 1 lepel lijnzaad, avocado, kokosrasp, hennepzaadolie, wat meer walnoten, etc. Of slik gewoon zuivere algenolie/krill olie bij.

Soms een blokje pure chocolade is ook een goeie en kan prima. Vind je vast niet erg om te lezen haha. Cacao boost immers je serotonine! En, het is ook gewoon mega lekker natuurlijk. Dat geeft ook al een gevoel van euforie. Plus als je de goede chocolade haalt, met meer dan 80% het liefst, krijg je ook nog een beetje magnesium binnen.

Tip: de godiva chocoalde dark 90% bij de AH is echt heel lekker, niet zo bitter! No spon.

8: Daglicht en bioritme

Tijdens de donkere dagen doet een daglichtlamp veel goeds. In de avond draag ik dan mijn blue light blocker bril en in de ochtend stimuleer ik mijn energie met de daglichtlamp (lichttherapie). Zo voorkom ik herfst en winter blues en ik stimuleer mijn dag en nachtritme en hypofyse hormoonklier.

Even investeren maar dan heb je er élke herfst en winter weer plezier van. Zo breng je de 'zon' een beetje in huis. Vroeger ging ik wel is onder de zonnebank om mij wat beter te voelen. Maar dat wil ik niet meer! 

Praktisch: Zet de lamp op 10 cm afstand. Niet te fel. Ik gebruik 'm in de ochtend als ik aan het ontbijten ben of naast mijn computer als ik werk.

Yoga of bewegen thuis doe ik met mijn roodlicht therapie lamp. Hier ga ik ook vaak achter zitten voor extra warmte op mijn rug of ik plaats het licht op mijn gezicht voor een collageen boost! 

9: Moeilijk opstaan in de ochtend

Dan eerder gaan slapen, zorgen dat je dieper slaapt + ontwaken met een wake up light (heb ‘m zelf ook, is een geweldige investering voor je slaapkwaliteit) én als je wakker wordt, gelijk je gordijnen open doen voor daglicht IN je ogen! Dat zorgt voor de aanmaak van het goede cortisol in de ochtend wat je sneller laat ontwaken (activeert je hypofyseklier in je hersenen voor meer helderheid en focus).

Zo'n wake up light zorgt er voor dat je rustig aan wakker wordt. Heel fijn!

10. Wat als bovenstaande niet snel genoeg helpt?

Heb je nou echt een serieuze winterdip? Dan raad ik je aan om een orthomoleculair therapeut te bezoeken. Doe eventueel een neurotransmittertest online (Braverman test).

Of probeer het supplement saffraan of 5-HTP. Vitakruid is fijn. En dan bedoel ik: goed opneembaar, voldoende gedoseerd voor écht effect en zonder allerlei hulpstoffen.

1: Neem 5HTP elke avond bij je avond eten. Dit is een voorloper-stof van serotonine en melatonine. Het bevorderd o.a. je geestelijke veerkracht en je gemoedstoestand. Ook zou het de REM slaap verlengen. Ik ben fan! Vooral 10 dagen vóór mijn menstruatie. Dan slik het vaak even voor minder PMS-klachten.

--> Maak een potje op en stop dan sowieso één week. Probeer daarna evt. saffraan. Kijk wat het voor je doet! 

2: Saffraan en Suntheanine Vitakruid: 1 capsule per dag nemen, in de ochtend. Voor kalmering zenuwstelsel, minder prikkels/stress, beter met drukte om kunnen gaan, meer gelukshormonen, fijner gevoel in lichaam, etc. Potje helemaal opmaken, je mag het zien als een kuurtje.

Met de code iris10 krijg je 10% korting op je bestelling bij www.vitakruid.nl

Liefs,

Iris

P.s. Op mijn instagram bij de Higlights vind je nog veel meer praktische tips!

Oudere posts
Nieuwe posts
Sluit (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Winkelmandje

Jouw winkelmandje is leeg
Shop nu