15 praktische tips bij angsten, burn-out, overprikkeling en onrustigheid.

Last van angsten? Overprikkeling? Opgejaagdheid en moodswings? Lees mijn speciale tips in deze blog.

Ik ga je kort en bondig belangrijke reset tips leren voor het aanpakken van stress en daardoor automatisch minder hormonale issues zoals PMS.

Het kalmeren van je zenuwstelsel. 

De nerves vagus - de hoofdzenuw van je lichaam - is onwijs belangrijk als je gezondheidsklachten ervaart. Deze zenuw heeft veel invloed op je hartslag, ademhaling en spijsvertering. Hij helpt je met diep ontspannen.

''De nervus vagus activeert namelijk je parasympatische zenuwstelsel en is in wezen onze "stress-resetknop"

Het heeft de belangrijke taak om het lichaam te vertellen dat alles in orde is. Dat je veilig bent en goed gevoed. Als je mij al langer volgt weet je hoe mega belangrijk ik dit vind!

Je kunt de nerves vagus stimuleren met allerlei dingen die je (échte) kalmte geeft. Denk aan: ademhalingsoefeningen, massage, zwemmen, wandelen, tantra en yoga. Geen spannende film of stressvolle run dus.

Doel: zelf aan voelen wanneer je in je in een ontspannen staat bent. Dit is mega belangrijk. Veel mensen zitten namelijk nog vol adrenaline van de dag s’ avonds op de bank. Dit kun je merken aan een hoge hartslag en rusteloosheid.

Ik kan inmiddels zelf heel goed voelen wanneer mijn nerves vagus ontspannen is. Het voelt als een warme deken over mij heen en mijn gedachtestroom in mijn hoofd is stil. Mijn kaken zijn ontspannen en ik heb een lage rusthartslag. Ook is mijn ego stil. Dit is fijn, want die ego – je innerlijke criticus – zegt al snel tegen je dat ontspannen zonde is van je tijd.

Tips om het gevoel van een ontspannen zenuwstelsel te herkennen:

Ken je dat gevoel van innerlijke rust, een dikke warme knuffel van een dierbare, een warm bad, het gevoel na een hoogtepunt of dat warme verliefdheidsgevoel? Dié bron van warmte en een inner peace gevoel is een super teken. Daarom wordt de nerves vagus ook wel de liefdeszenuw of compassiezenuw genoemd!

Zorg ervoor dat je bovenstaande gevoelens regelmatig ervaart. Want dit zorgt voor een ontspannen nerves vagus. Als hij namelijk niet goed werkt, blijft je sympathische zenuwstelsel op standje fight/flight en is herstellen moeilijker.

Je kunt namelijk niet herstellen als je lijf continue blijft denken dat er een beer aan komt toch? Ook zit je dan continue in een katabole fase. Je hebt anabool (opbouw) en katabool (afbraak). Echter, is het een óf het ander. Cellen bevinden zich in groei modus of in de verdedigingsmodus… De nervus vagus is de schakelaar in dit proces. Als die goed werkt, kunnen alle andere zenuwen ook weer beter werken. Ik merkte ook veel verschil doordat ik minder vaak moest plassen op een dag, minder overprikkeld was na een drukke dag en mijn kaken werden steeds zachter…

Dit gun ik iedereen!

''Onthoudt: alles waarbij jouw hartslag op een fijne manier daalt, geeft je nerves vagus een reset!''

Koffie, deadlines halen, over je grenzen gaan of piekeren zijn dingen die je hartslag verhogen.  Drink geen koffie of groene thee als je last hebt van stress en angsten!

Mijn praktische tips:

  1. Wandelen in de frisse lucht met scherpe zintuigen (dus zonder oortjes en het liefst zonder zonnebril).
  2. Je oren, voeten en handen masseren (op de bank of in bed bijvoorbeeld).
  3. Magnesium tauraat samen met saffraan slikken bij je avondeten voor hersenrust en diepe slaap.
  4. Naar het strand/bos gaan en lekker op blote voeten lopen (dit noem je: aarden).
  5. Eye gazing - de liefde bedrijven - knuffelen (ook met je huisdieren)
  6. Voldoende eten (roofbouw =stress) en je lichaam op standje veilig en warm houden!
  7. Minder haasten; doe eens alles in slowmotion en maak je uit ademhaling langer dan je in ademhaling.
  8. Doe aan koude training met wisseldouches, sauna's en douche soms koud af. Maar overdrijf niet en kijk wel in welke fase van je cyclus je zit (niet je buik in je pre en menstruele fase).
  9. Probeer eens alternative nostril breathing. Ik doe dit vaak na een dag vol prikkels. Zoek een filmpje op YT en oefen elke dag. Je zenuwstelsel zal je dankbaar zijn!
  10. Hou je darmflora gezond voor voldoende productie van de neurotransmitter GABA die zorgt voor een kalm, chill gevoel. Gaba activeert je nerves vagus! Tip: symflora probiotica kuur.
  11. Doe yoga. De combinatie van langzame uitademingen, voorwaartse buigingen en het plaatsen van de handen boven het hoofd werken allemaal om de nervus vagus te stimuleren
  12. Mega handig zijn ook Binaural beats. Ik luister dat bijna elke avond in bed voor het slapen. Deze muziekgolven kalmeren je hersengolven. Spotify heeft binaural sleepbeats.
  13. Ga bij overprikkeling of rusteloosheid op een spijkermatje liggen. Ik doe dit vaak voor het slapen. Lees hier meer! 
  14. Kijk eens wat een verzwaringsdeken doet voor jou gestel. Ik word er zelf heel rustig van en merk dat ik er dieper en beter van slaap. Lees hier extra informatie! 
  15. Probeer een release sessie bij Shanna Proost om angst en onrust uit je lijf te halen. Ik doe met elke volle maan mee! Lees hier meer.

Wat kun je merken als je bovenstaande doet? Onder andere: Dat heerlijke chille gevoel. Je ego die stil is. Minder plasdrang. Een lage vertraagde hartslag. Hierdoor voel je je minder opgefokt en je komt uit je hoofd in je lichaam!

Veel succes.

Liefs, Iris

Oudere posts
Nieuwe posts
Sluit (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Winkelmandje

Jouw winkelmandje is leeg
Shop nu