15 praktische tips bij angsten, burn-out, overprikkeling en onrustigheid.

Last van angsten? Overprikkeling? Opgejaagdheid en moodswings? Lees mijn speciale tips in deze blog.

Ik ga je kort en bondig belangrijke reset tips leren voor het aanpakken van stress en daardoor automatisch minder hormonale issues zoals PMS.

Het kalmeren van je zenuwstelsel. 

De nerves vagus - de hoofdzenuw van je lichaam - is onwijs belangrijk als je gezondheidsklachten ervaart. Deze zenuw heeft veel invloed op je hartslag, ademhaling en spijsvertering. Hij helpt je met diep ontspannen.

''De nervus vagus activeert namelijk je parasympatische zenuwstelsel en is in wezen onze "stress-resetknop"

Het heeft de belangrijke taak om het lichaam te vertellen dat alles in orde is. Dat je veilig bent en goed gevoed. Als je mij al langer volgt weet je hoe mega belangrijk ik dit vind!

Je kunt de nerves vagus stimuleren met allerlei dingen die je (échte) kalmte geeft. Denk aan: ademhalingsoefeningen, massages, zwemmen, in de zee staan of op het strand lopen, langer dan 20 sec knuffelen, orgasmes (tip: de satisfyer), wandelen, tantra en yoga. Geen spannende film of stressvolle run/work-out dus.

Yoga tip: yoga with adriene is echt mega fijn. Ik doe het zelf bijna elke ochtend of avond. Zo heb ik een heerlijk momentje voor mijzelf.

Opdracht: Ga leren om zelf aan voelen wanneer je in je in een niet-ontspannen staat bent. Dit is mega belangrijk. Veel mensen zitten namelijk nog vol adrenaline van de dag s’ avonds op de bank. Dit kun je merken aan een hoge hartslag en rusteloosheid. Maar ook aan een onrustige nacht.

Ik kan inmiddels zelf heel goed voelen wanneer mijn nerves vagus ontspannen is. Het voelt dan als een warme deken over mij heen en mijn gedachtestroom in mijn hoofd is stil. Mijn kaken zijn ontspannen en ik heb een lage rusthartslag. Ook is mijn ego best stil. Dit is fijn, want die ego – je innerlijke criticus – zegt al snel tegen je dat ontspannen zonde is van je tijd.

Tips om het gevoel van een ontspannen zenuwstelsel te herkennen:

Ken je dat gevoel van innerlijke rust, een dikke warme knuffel van een dierbare, een warm bad, het gevoel na een hoogtepunt of dat warme verliefdheidsgevoel? Dié bron van warmte en een inner peace gevoel is een super teken. Daarom wordt de nerves vagus ook wel de liefdeszenuw of compassiezenuw genoemd!

Zorg ervoor dat je bovenstaande gevoelens regelmatig ervaart. Want dit zorgt voor een ontspannen nerves vagus. Als hij namelijk niet goed werkt, blijft je sympathische zenuwstelsel op standje fight/flight en is herstellen moeilijker.

Je kunt namelijk niet herstellen als je lijf continue blijft denken dat er een beer aan komt toch? Ook zit je dan continue in een katabole fase. Je hebt anabool (opbouw) en katabool (afbraak). Echter, is het een óf het ander. Cellen bevinden zich in groei modus of in de verdedigingsmodus… De nervus vagus is de schakelaar in dit proces. Als die goed werkt, kunnen alle andere zenuwen ook weer beter werken.

Toen ik mijn rust en herstel belangrijker ging vinden dan mijn to-do lijstjes en perfectionisme, merkte ik ook veel verschil doordat ik minder vaak moest plassen op een dag, minder overprikkeld was na een drukke dag en mijn kaken werden steeds zachter…

Dit gun ik iedereen!

''Onthoudt: alles waarbij jouw hartslag op een fijne manier daalt, geeft je nerves vagus een reset!''

Koffie, deadlines halen, over je grenzen gaan of piekeren zijn dingen die je hartslag verhogen. Drink ook GEEN koffie of groene thee als je last hebt van stress en angsten! In deze instagram post leg ik dat goed uit.

Mijn praktische tips voor meer rust op een rijtje:

  1. Wandelen in de frisse lucht met scherpe zintuigen (dus zonder oortjes en het liefst zonder zonnebril). Zonder zonnebril omdat daglicht in je ogen erg belangrijk is voor meer energie (zie het als mini zonne-panelen) en voor meer gelukshormonen)
  2. Je oren, voeten en handen masseren (op de bank of in bed bijvoorbeeld).
  3. Magnesium tauraat samen met Saffraan slikken bij je avondeten voor hersenrust en diepe slaap. Klik op de link voor alle uitleg over het supplement en dosering. De code IRIS10 voor 10% korting kun je dan gebruiken.
  4. Naar het strand/bos gaan en lekker op blote voeten lopen in het gras thuis of op het strand (dit noem je: aarden).
  5.  De liefde bedrijven (met jezelf ook ja) - knuffelen (ook met je huisdieren). En vraag ook gewoon om een dikke LANGE knuffel van dierbaren he. Je staat er nooit alleen voor.
  6. Voldoende eten (roofbouw =stress) en je lichaam op standje veilig en warm houden! Dus: sowieso 3 x op een dag eten en zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Dat helpt met de aanmaak van gelukshormonen. De tegenhangers van de angst en stresshormonen.
  7. Minder haasten; doe eens alles in slowmotion en maak je uit ademhaling langer dan je in ademhaling. Beste tip ever!!
  8. Doe aan koude training met wisseldouches, sauna's en douche soms koud af. Dit stimuleert je gelukshormonen. Maar overdrijf niet en kijk wel in welke fase van je cyclus je zit. In je pre en menstruele fase raad ik koud douchen af want het is toch een korte stess prikkel.
  9. Probeer eens alternative nostril breathing. Ik doe dit vaak na een dag vol prikkels. Zoek een filmpje op YT en oefen elke dag. Je zenuwstelsel zal je dankbaar zijn!
  10. Hou je darmflora gezond voor voldoende productie van de neurotransmitter GABA die zorgt voor een kalm, chill gevoel. Gaba activeert je nerves vagus! Tip: symflora probiotica kuur.
  11. Doe yoga. De combinatie van langzame uitademingen, voorwaartse buigingen en het plaatsen van de handen boven het hoofd werken allemaal om de nervus vagus te stimuleren
  12. Mega handig zijn ook Binaural beats. Ik luister dat bijna elke avond in bed voor het slapen. Deze muziekgolven kalmeren je hersengolven. Spotify heeft binaural sleepbeats of gebruik de app Medidation Moments.
  13. Ga bij overprikkeling of rusteloosheid op een speciaal spijkermatje liggen. Ik doe dit vaak voor het slapen. Ik heb er een van Flowee, goede kwaliteit en mooie kleurtjes. Hier kun je lezen hoe je het gebruikt en waarom het zo goed voor je is als je stress hebt of slecht slaapt. 
  14. Kijk eens wat een verzwaringsdeken doet voor jou gestel. Ik word er zelf heel rustig van en merk dat ik er dieper en beter van slaap. Lees hier extra informatie! 
  15. De laatste maar o zo waardevol!! Probeer een release sessie bij Shanna Proost om angst en onrust uit je lijf te halen. Ik doe met élke volle maan mee! Lees hier meer. En je krijgt gelijk korting! 

Wat kun je merken als je bovenstaande doet? Onder andere: Dat heerlijke chille gevoel. Je ego die stil is. Minder plasdrang. Een lage vertraagde hartslag. Diepere slaap. Hierdoor voel je je minder opgefokt en je komt uit je hoofd in je lichaam!

Veel succes.

Liefs, Iris

Oudere posts
Nieuwe posts
Sluit (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Winkelmandje

Jouw winkelmandje is leeg
Shop nu