Praktische tips om je lever sterker te maken!

In de lente begin ik vaak met een grote schoonmaak. In mijn huis en in mijn lijf! Heerlijk vind ik dat. Ieder seizoen heeft immers zijn thema en eigen energie. De winter zorgt vaak voor een wat zwaardere energie (letterlijk en figuurlijk haha) en in de lente mogen we dat loslaten.  

Het is dan súper om je lever te boosten. Het orgaan wat 24/7 voor jou bezig is en meer dan 500 functies heeft! Die mag je dan ook zeker wel eens extra in de watten leggen.

Al helemaal als jij weleens last hebt van prikkelbaarheid, maagklachten, een opgezette buik, slapeloosheid, moodswings, PMS, PCOS of angsten. Of wat dacht je van hoofdpijn, woede in je lijf, misselijkheid, geen eetlust, chagrijnig, huidklachten (acne, roos, eczeem, psoriasis, uitslag, etc.) en een verlammende vermoeidheid?

Bij stagnatie in de lever zie ik ook vaak vlakke gevoelens, weinig levenslust en enthousiasme. Of herken jij juist het gevoel dat je niet vooruit te branden bent? Een zwaar lijf en een vol hoofd? Een soort van katerig gevoel na een avondje wijnen ;)

Als jij de klachten herkent, kan het zijn dat jouw lever een grote rol speelt in deze klachten. In deze blog deel ik daarom graag mijn visie en kennis over dit geniale orgaan en hoe je hem zelf kunt ondersteunen!

Er zijn ook vele genetische variaties qua leversterkte. Heb jij bijvoorbeeld een vriendin die veel meer alcohol kan drinken dan jij, en die dan ook nog prima uit bed komt? Of een vriendin die alles kan eten zonder klachten?

Mensen van Chinese afkomst hebben bijvoorbeeld een grotere kans dat hun lever weinig tot geen alcohol kan verwerken. Dat is nu eenmaal genetisch zo bepaald.

Als jij een basismodel lever hebt, moet je veel voorzichtiger zijn dan degenen met een luxe alleskunner haha. In mijn Hoofdpijn en Migraine Handboek geef ik daarom ook zo veel aandacht aan detoxificatie en de lever!

Vanuit mijn visie en die van de Chinese geneeskunde bevat de lever veel energie en kracht, waardoor het onwijs belangrijk is om de lever regelmatig te reinigen. De lever regelt daarnaast ook onze mentale activiteit! De Chinese zienswijze zegt ook dat als de Qi (onze vitale energie) niet langs de levermeridiaan kan stromen, en zich uiteindelijk in het orgaan blokkeert (denk maar aan een propje in een rietje), je last kunt krijgen van: prikkelbaarheid, slapeloosheid, donkere wolken boven je, moodswings, angst, melancholie en twijfels.

De Griekse arts Hippocrates zei ook al: ''Als je niet begrijpt hoe je je lever moet ontgiften, stroomt gal niet. Het stagneert en verandert als het ware in een dikke zwarte substantie''. Het woord melancholie betekent "zwarte gal" en heeft met name invloed op de spijsvertering en stemming.

Als ik mijn emoties niet in bedwang kan houden (bijvoorbeeld veel irritaties of  negatieve gevoelens), weet ik vaak hoe laat het is. Als ik niet mijn menstruatie hoor te krijgen, dan weet ik dat ik mijn lever een handje moet helpen om die emoties wat meer te bevrijden. Na een avondje wijnen kan ik de dag erna bijvoorbeeld veel meer emoties aan de oppervlakte hebben of mij iets down voelen.

Om je lever te ondersteunen bij dit proces kun je dagelijks iets uit onderstaande lijst kiezen:
  • Gebruik lever ondersteunende voeding zoals: haver(vlokken), avocado, asperges, gekookte broccoli/bloemkool, knoflook, rucola, radijs, water/tuinkers, wortel, paksoi, witlof, andijvie, artisjokken, bietjes, gember(thee).
  • Drink dagelijks een sapje van Frecious als energy booster. Ik drink m vaak rond 15:00 > Daily Mixbox van Frecious sapjes voor 15,00 korting!
  • Eet groene groentes omdat ze veel chlorofyl (bladgroen) bevatten wat helpt met het ontgiften. Drink ook wat vaker brandnetel of detox thee. Puur vanwege de kruiden hierin. Ga wel voor een goed merk!
  • Kies voor gezonde kooktechnieken: kort koken, stoven, stomen (in een stoommandje/oven), grillen. Liever niet bakken of frituren. Of bak langzaam. Zo komen er minder schadelijke stoffen vrij en de smaak is vaak lekkerder.
  • Eet meer eiwitten. Aminozuren zijn immers belangrijke bouwstenen voor je lever! Vegan eiwitpoeder met Collageen van Niche4Health is dan handig voor in je smoothie of baksels. Of doe collageen in je koffietje.
  • Bak in Ghee, kokos/olijf of rijst-olie. Bak nooit in raapzaad of zonnebloemolie i.v.m. de ranzige vetten en de hoeveelheid omega 6 die je juist laag wilt houden.
  • Ga voor gefilterd water. Deze waterfilter kan is handig voor thuis! En ga voor water bij de wijn als je alcohol drinkt. Dus bestel standaard een fles water/spa rood op een terras erbij. 
  • Eet voldoende vezels. Check het Raw Carrot E-book voor meer info. Vezels zorgen er namelijk voor dat de door de lever in de darm geloosde afvalstoffen niet opnieuw opgenomen kunnen worden. Vezels binden zich namelijk aan de galvloeistof (met daarin allerlei afvalstoffen), zodat de afvalstoffen via de darm het lichaam verlaten.

SUPPLETIE TIP

De lever kan alleen zijn werk goed doen, mits hij voldoende vitaminen en mineralen tot zijn beschikking heeft. Die nutriënten vind je in hormoonproof voeding. Een goed multivitaminen supplement is ook geen overbodige luxe voor de lever!

Ik raad de Multi Dag en Nacht vrouw dan aan. Je lever houdt onwijs van Choline en van B-vitamines bijv. Slik de multi om de dag, niet elke dag. Puur om de kans op overdoseren te voorkomen omdat ik niet wet wat je nog meer slikt en ik je niet ken ;)
Ik vind deze formule ook fijn omdat hij rekening houdt met je bioritme. Lees op de website van Vitakruid meer. Ik merk altijd dat ik meer energie en concentratie van deze Multi krijg en mijn hormonen het ook fijn vinden!
Je kunt ook een kuurtje (gewoon het flesje opmaken) met Mariadistel druppels van Vitakruid ernaast doen. Dit kan alleen als je geen hooikoorts medicatie slikt. Anders zou ik 1 flesje Ribes Nigrum opmaken. Zie uitleg in de link.

Deze doe ik vaak 2 x per jaar als boost:

Supplement voor je lever: Glutathion van Vitakruid

Ik deelde deze krachtpatser al eerder in mijn post over pijnlijke borsten en jullie gingen allemaal massaal aan de slag met Glutathion. Super, want het wordt niets voor niets ‘de moeder van alle antioxidanten genoemd’. Wanneer glutathion onvoldoende wordt aangemaakt in het lichaam, stijgt de kans op het krijgen van allerlei gezondheidsproblemen. Wanneer ons lichaam echter voldoende glutathion aanmaakt, blijven we langer gezond en energiek!

Je maakt dit belangrijke stofje zelf ook aan, maar daar heb je wel veel hulpstoffen voor nodig! En vandaag de dag gaat dat niet bij iedereen even lekker meer… Stress, te weinig eten, slecht slapen, roken, fastfood, medicatie en je leeftijd hebben allemaal invloed op de aanmaak van Glutathion.

Ga maar na; wanneer je via: Pubmed (de grootste wetenschappelijke database die ik altijd gebruik) zoekt op Glutathion, zie je maar liefst 134.181 onderzoeken!

Glutathion is zó belangrijk omdat het helpt met de afvoer van afvalstoffen. Het bindt zich aan vele verschillende belastende stoffen in je lijf. Zo maakt het diverse toxische stoffen wateroplosbaar en kan het via je urine worden afgevoerd. Super dus!

Ook bij een hormonale disbalans, huidklachten, PMS-klachten zoals hoofdpijn, moodswings, vermoeidheid en gevoelige borsten is het super om twee keer per jaar een kuurtje te doen. Dit betekent: elke ochtend 1 tablet nemen bij je ontbijt en het potje gewoon helemaal opmaken.

1. Je kunt je lever ook een handje helpen door je emoties plek te geven. Ik schrijf ze vaak op. Uit je hoofd, van je lever af, op papier! Meestal in de avond voor het slapen. 
 
2. Ook is het super om na een lange dag alle prikkels en emoties van je af te douchen. Ik scrub mijzelf vaak met speciale zeezout scrub (= energetische reiniging) en daarna smeer ik mijn lichaam bewust in. Uiteraard met alle green hormoonproof skincare van Dr Hauschka. Deze bodylotion vind ik top!
 
De geuren prikkelen ook gelijk je zintuigen en het contact met je huid zorgt ervoor dat ik weer meer in mijn lijf kom (mijn werk is immers veel nadenken en verbanden leggen). Ook zie ik bodylotion als een beschermende energetische laag wat je aura weer beschermd.
Klinkt zweverig. Maar, hoe voel jij je na een lekkere douche, massage met warme olie of duik in het zwembad als je hebt gehuild of je je klote voelt? Met de code Iris krijg je een sample bronzing fluid (t.w.v. €7,95) bij je bestelling op drhauschka.nl
 
3. Je kunt ook nog een warme kruik bij je lever houden als je emoties alle kanten opgaan. 

Warmte is immers belangrijk voor het vrouwelijk zenuwstelsel. Warme voeten en een warme buik bijvoorbeeld. Kou = standje onveilig en dus stress. Hoe meer stress, hoe meer cortisol. Dit hormoon steelt helaas ons belangrijke hormoon progesteron waar we al vaak een tekort aan hebben. Als het koud is, gebruik ik vaak een kruik in bed en tijdens mijn menstruatie op mijn buik. Dit verlicht echt de spanning. Ook is het super een kruik bij je onderrug te plaatsen waar je nier-energie zit. Belangrijk voor je vruchtbaarheid en energie ;)


Veel succes! Liefs Iris.

Oudere posts
Nieuwe posts
Sluit (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Winkelmandje

Jouw winkelmandje is leeg
Shop nu