PMS voor je menstruatie

Is het elke maand weer raak in de week vóór je menstruatie? Emotioneel, duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, opgezwollen borsten of buik, vermoeidheid en krampen?

Deze PMS-klachten (zoals in de video ook) kunnen komen door een hoger gehalte aan oestrogeen ten opzichte van progesteron – dit wordt ook wel oestrogeendominantie genoemd. 

TIPS

1: Probeer tijdens je menstruatie wat meer rust te pakken. Ik zeg altijd: hou een ‘period retreat’ op de dagen dat je het zwaarst menstrueert. Slaap. Pak je rust. Wandel. Neem een bad. Masseer je borsten en voeten. Bel met een vriendin. Drink meer thee. Vermijdt zware krachttraining maar beweeg wel voor je lymfe. Drink geen alcohol (je lever heeft het al druk zat met het afbreken van hormonen in die tijd).

Vergeet ook niet dat tijdens je menstruatie je baarmoeder 2 x zo groot is (en dus zwaarder is). Heb dan ook compassie voor de verandering in je lijf.

2: Tijdens je menstruatie laat je veel afvalstoffen los, maar óók gedachten en negatieve ervaringen van de afgelopen maand! Menstrueren is dus een grote schoonmaak op veel levels. Vergeet ook niet dat jouw lichaam hard moet werken om het opgebouwde bloed-slijmvlies los te laten van je baarmoederwand. Het is daarom logisch dat je iets minder energie hebt dan normaal. Accepteer dit en geef je grenzen aan!

Stress en druk zijn is namelijk geen vriend van je menstruatie. Die stresshormonen ‘vechten’ als het ware met je eigen menstruatie hormonen. En, ja dat voel je! Wanneer je druk bent, kiest je lichaam voor andere taken die moeten gebeuren, dan zorgen voor een gezonde menstruatie zonder klachten.

Weet ook dat stress het mineraal magnesium rooft. Slik dus vooral meer dan 400 mg magnesium rondom je menstruatie. Dit wordt ook wel het magical period mineral genoemd!

 Praktisch:

1: Magnesium Tauraat met Vit B6 is dan super omdat deze combi zorgt voor meer progesteron aanmaak en dus minder PMS. Vitakruid heeft een fijne magnesium tauraat. Slik deze elke avond bij je diner en in de week voor je menstruatie zou ik wat meer magnesium spray op je lever, buik en nek sprayen. 

Als dit niet voldoende helpt is het kruid ashwaganda ook erg fijn om te slikken. Klik op de link voor meer info van mij over deze fijne adaptogeen voor je hormonale balans.

2: Gebruik een app (Life, Maya, etc.) om je te zien wanneer ongeveer je eisprong is en wanneer je bijna ongesteld moet worden. Handig om goed te monitoren waarom je opeens een beetje down bent, wat minder daadkrachtig bent, zin in zoet hebt (vóór of tijdens je menstruatie), moe bent, juist veel energie hebt (tijdens eisprong), etc. Speel hier dan ook goed op in door van te voren alvast een plan te maken en je agenda te beheren of juist wat meer vrije tijd in te plannen voor jezelf.

3: Gebruik een kruik. Wandel. Check ook mijn website --> favorieten --> period essentials voor meer info! Blijf je veel kramp en pijn houden tijdens je menstruatie? Laat je checken op endometriose. Ga altijd naar de huisarts. Ik ben geen arts namelijk. Wat eventueel ook kan helpen is het bezoeken van een osteopaat en het losmaken van je psoas spier!

4: Let op je omega 3 intake en zorg ervoor dat je élke dag naar het toilet kan. Poepen = detoxen en zorgt voor een goede oestrogeen recycling. 

Check het raw carrot salad e-book met tips voor je oestrogeen balans en een goede stoelgang.

 Tip: code iris10 op www.vitakruid.nl voor 10% korting.

Succes!

Liefs, Iris

Oudere posts
Nieuwe posts
Sluit (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Winkelmandje

Jouw winkelmandje is leeg
Shop nu