Supplementen en de negatieve én positieve invloed hiervan op je slaap!

Veel vrouwen ervaren slaapklachten. We hebben immers een gevoelig zenuwstelsel, zitten veel in ons hoofd en hebben elke maand weer intense hormoonschommelingen.

Er zijn verschillende supplementen die je dan kunt slikken om je hormonen in balans te brengen en je zenuwstelsel te kalmeren. Dát is immers de basis voor een fijne slaap. Ook heb je verschillende kruiden die helpen de melatonine productie te ondersteunen. Vaak gecombineerd met magnesium verbonden aan de aminozuren Tauraat of Glycine (de Bisglycinaat).

Gelukkig kunnen we veel met voeding, rust en wandelen maar soms is een supplement gewoon een heel fijn extra duwtje!

1. Begin eerst bij de basis

Allereerst, voedingssupplementen zijn absoluut geen vervanging voor een gevarieerde en evenwichtige voeding. Maar ze kunnen wel ondersteuning bieden!

Daarvoor moet je wel eerst beginnen bij de basis, een veilig opbouwschema en natuurlijk niet  meer dan nodig bij slikken. Je hebt namelijk zó veel supplementen op de markt die je kunnen helpen met beter slapen. Maar…  als jouw voeding niet optimaal is en je niet regelmatig je stress-emmertje leegt, is je basis fundering niet optimaal. Dat is zonde.

Basis suppletie zoals Vitamine D en Magnesium zie ik alleen nooit als ‘zonde’ omdat we ondanks een gezond voedingspatroon, toch snel een tekort kunnen krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. Door een verarmde bodemkwaliteit, allerlei gifstoffen in de wereld, chronische stress, het binnen leven, kunstlicht en het eten van bewerkte voeding. Maar ook omdat we gewoon héél veel vitamines en mineralen op een dag verbruiken door alle prikkels die we krijgen.

2. Je lichaam is dag in dag uit ontzettend hard voor je bezig

We hebben liters bloed om rond te pompen, miljoenen cellen om te repareren, een brein wat scherp moet blijven voor onze prestaties of eventueel gevaar, onze temperatuur om te reguleren, haar om te laten groeien, botten om te versterken, hormonen om aan te maken, huid om te vernieuwen, afvalstoffen om te lozen, brandstof om te verbranden en voedsel om te verteren.

Een hele lijst he? Daarom moet je je lijf ook geven wat het nodig heeft. Uiteraard vanuit liefde voor jezelf en liefde voor het leven!

Lees daarom in deze speciale post welke stoffen je bij zou kunnen slikken en hoe deze precies werken. Ook heb ik uitgebreid beschreven hoe je dit zou kunnen doseren en of er mogelijke contra-indicaties kunnen zijn waar je rekening mee moet houden bij bijv. medicatie gebruik of diabetes.

3. Deze stoffen kunnen bijdragen aan een goede nachtrust:

Magnesium Bisglycinaat of Tauraat – Alle B-Vitamines – Zink - GABA - Omega 3 vetzuren - Vitamine D3+K2 - Saffraan - Ashwaganda – Rhodiola – 5HTP

Een geweldige combinatie om de nachtrust te verbeteren zijn: Omega 3 vetzuren samen met Magnesium Tauraat of Magnesium Bisgylcinaat. Probeer dit wel ruim 2 maanden voor optimaal resultaat. De magnesium spiegels in je bloed moeten namelijk worden verhoogd en dit kost soms tijd.

4. Belangrijke punten:

  • Niet alle supplementen zijn goed voor je lichaam en lever. Kies daarom alleen voor producten die je gezondheid in de kern ondersteunen. De meeste multivitaminen zijn niet oké. Denk aan de (vaak goedkopere varianten) van Etos, Kruidvat of Holland & Barret.
  • Bijvoorbeeld: Davitamon zit vol met vulmiddelen en oxides waar je lichaam niets aan heeft. Ook kan je lichaam weinig met deze laagwaardige supplementen omdat het niet wordt herkend als ‘lichaamseigen’. Door alle vulmiddelen kan je lichaam dit als vijand beschouwen en kan het je lever belasten. Je lever wil je juist ontlasten en reinigen! Goedkoop is duurkoop dus. Ook bevatten deze supplement vaak de niet-actieve stoffen in een te lage verhouding.
  • Slik jij nu al regelmatig een Multivitamine, Vitamine B12 en Vitamine C? Slik deze altijd in de ochtend! Ze geven immers energie en kunnen anders je slaap bemoeilijken. Visolie geeft breinpower dus die kun je ook het beste in de ochtend of middag slikken.  In de avond zijn magnesium of zink juist weer super.
  • Moeite met het innemen van supplementen? Dit kan komen door haast en het blokkeren van je slikreflex. Probeer juist rustig je suppletie in te nemen. Neem eerst een slok water, neem het supplement op je tong, hou je hoofd recht, kin naar beneden. Niet je hoofd achterover gooien, dan trek je je spieren rond je keel strak en maak je de doorgang naar je slokdarm nauwer. Slik de grote tabletten eventueel met een lepeltje biologische appelmoes.

In onderstaand stappenplan kun je via de linkjes de dosering en verdere diepgaande uitleg vinden.

Stap 1. Magnesium samen met Vitamine D3 bij slikken.

Deze combi is de basis voor iedereen. Voor meer energie, een betere hormoonhuishouding en een gezond lijf. Waarom? Er zijn méér dan 300 lichaamsfuncties waarvoor magnesium nodig is. Het lichaam heeft magnesium nodig voor al je cellen, de hormoonbalans, energieproductie en diepe ontspanning. En dan dus ook ontspanning van je zenuwstelsel voor het slapen. Magnesium helpt je lichaam ook met het reguleren van insuline (o.a. hoe je lichaam suiker verwerkt). Een laag magnesiumgehalte kan dus zorgen voor een schommelende bloedsuikerspiegel en angstgevoelens. Dat willen we natuurlijk niet, want je weet: een ontspannen lichaam kan beter in slaap vallen. Ook remt magnesium de activerende stofjes (NMDA-receptoren) in je brein die zorgen voor pieker gedachten en slecht inslapen.

>> Magnesium is het eerste mineraal dat uitgeput raakt tijdens stress. Als je merkt dat je bloeddruk laag is, je ooglid trilt, je krampen of zware benen hebt, je hartslag onregelmatig is geworden, je bekken gespannen is of als je spierzwakte of vochtophoping hebt, is dit meestal een teken dat je magnesiumspiegel laag is.​ We verbruiken door alle prikkels heel veel magnesium op een dag en halen het niet meer voldoende uit onze voeding omdat de bodem uitgeput is.

De zon uit een potje

Vitamine D3 krijgen we vrijwel niet binnen via de voeding. Wél via zonlicht! Echter is in Nederland de zon slechts vijf maanden per jaar fel genoeg om via je huid Vitamine D3 aan te maken. Het bij slikken van Vitamine D3 is dus voor iedereen in Nederland een behoefte in plaats van een luxe! Daarnaast werkt magnesium het beste samen met Vitamine D3.

Vitamine D3 is super voor je immuunsysteem, je energieproductie en je hormonale productie. Vitamine D is niet alleen een vitamine, maar ook een hormoon namelijk. Ook helpt het met je bloedsuikerspiegel in balans houden en boost het de aanmaak van gelukshormonen zoals serotonine. Fijn tegen een winterdip of moodswings én serotonine is ook weer belangrijk voor je slaap ;).

Er is ook goed  wetenschappelijk onderzoek gedaan naar een tekort aan Vitamine D3 en de kans op slaapstoornissen. Er is veel verband gevonden tussen Vitamine D3 tekort en een slechte slaapkwaliteit, kortere slaap en slaperigheid. Ook helpt deze zonnevitamine bij het reguleren van het slaap-waakritme. Daarnaast is er pas ontdekt dat er grote concentraties Vitamine D3 receptoren zitten in de gebieden van het brein die betrokken zijn bij het inslapen en bij het slapen in het algemeen!

>> Magnesium werkt samen met Vitamine D3 dus ik raad je aan dit samen te slikken voor de beste samenwerking en resultaat.

Concreet: slik bijv. Magnesium Tauraat en dan haal je 50 mcg Vitamine D3 (veilige dosis voor iedereen) uit onderstaande twee supplementen. De uitleg en dosering hoe je het moet slikken, lees je via de kliklink die weer doorverwijst naar mijn website. Anders wordt het hier echt te veel tekst ;).

Stap 2. Een multivitamine speciaal voor de vrouw met actieve B-vitamines

In het vrouwelijk lichaam vinden er veel meer lichamelijke cel processen plaats dan bij de man. Het hele orkest aan hormonen moet goed blijven samenwerken, anders gaat het vals zingen met alle gevolgen van dien. Denk aan vermoeidheid, moodswings, vaginale droogte, menstruatieklachten, angsten, pijnlijke borsten, een opgeblazen buik, haaruitval, slecht slapen en huidproblemen.

Een speciale multi Dag & Nacht voor de vrouw kan ondersteunen. Deze variant van Vitakruid houdt als enige rekening met het dag- en nacht ritme. Dat vind ik heel belangrijk! Overdag heb je namelijk hele andere nutriënten nodig dan ‘s nachts. Bij het opkomen van de zon wil je energiek aan je dag beginnen na een goede, herstellende nachtrust. Deze multivitamine ondersteunt je hierbij. Zo activeert de hoge dosering Vitamine B12 in de Multi Dag de natuurlijke energie in het lichaam, is de Vitamine C goed voor het concentratievermogen en draagt het toegevoegde calcium bij aan de zenuwfunctie en botsterkte.

De jodium en selenium in het supplement helpen met het ondersteunen van je schildklier. En zoals je inmiddels weet: die schildklier moet goed werken voor een fijne nachtrust. Deze Multivitamine bevat ook 14mg zink, wat weer helpt bij de aanmaak van neurotransmitters die invloed hebben op je het in en doorslapen.

De Multi Nacht tablet is een speciale formule voor de nacht. ’s Nachts willen we vooral ondersteund worden in ons herstel. Dit vereist totaal andere nutriënten dan de dag formule voor ondersteuning van energie en concentratie. Deze formule is dus speciaal voor je bioritme. Daarom bevat de Multi Nacht Vrouw onder andere 25 mcg Vitamine D, voor de opbouw van sterke botten en vitamine A, voor het herstellend vermogen van de huid.

>> Het bevat ook wat magnesium, echter is dit te weinig voor ons lijf en alle dagelijkse stress. Er had zeker meer in gemoeten maar dan zou de tablet veel te groot worden. Vandaar de keuze om los extra magnesium bij te slikken!

Stap 3. Visolie. Omdat bijna niemand 2x per week vette vis eet!

Visolie 1400 TG met 25 mcg vit D3 Vitakruid.

Omega 3 is dé smeerolie voor je hersenen en houd ze goed doorbloed. Ook voor je hormonen zijn omega 3 vetzuren mega belangrijk, want zoals eerder uitgelegd bestaan jouw hormonen uit vet. Slik het dus bij én eet ook voldoende pitten en zaden, avocado, kokosrasp, rauwe noten en eventueel hennepzaadolie voor over je salades. Als je het lust/wilt eten zijn vette vis zoals wild gevangen zalm, (gewokte) garnalen, sardientjes, forel, kabeljauwlever en makreel super voor extra omega 3 vetzuren. Ik bedoel natuurlijk geen vissticks he. Dat is geen vette vis haha! Helaas is echte goede vis prijzig en niet altijd even vers dus het evt. bij slikken van de Visolie 1400 is wel aan te raden voor je nachtrust.

Deze Visolie 1400 TG met Vitamine D3 bevat 560 mg EPA en 420 mg DHA per softgel. Deze vetzuren verbeteren de slaapefficiëntie en inslaaptijd. Ook zou het helpen met de melatonine productie ondersteunen. Dat is namelijk ook een hormoon!

Onthoud dit: jouw hersenen hebben iedere dag trek. Ongeveer 20% van wat je eet gaat naar je hersenen. Zorg er dus voor dat die 20% van goede kwaliteit is voor jouw hersencellen en indirect je nachtrust.

Klik hier om te lezen hoe je de visolie het beste kunt slikken.

2 maanden lang volhouden

Bovenstaand suppletie plan moet je minimaal 2 maanden aanhouden (naast een gezonde leefstijl natuurlijk) om een ​​gezonde hormoonproductie te ondersteunen, stressreacties te verminderen en je zenuwstelsel te kalmeren. Slik je dit soort suppletie alleen al en merk je nog weinig wat betreft je nachtrust OF ben je gewoon stressgevoelig en heb je meer nodig?

Dan is Ashwaganda een goede optie voor erbij!

Ashwaganda.

Dit mooie kruid is een adaptogeen (denk aan het woord to adapt = aanpassen) en helpt het lichaam in stressvolle situaties. Dit kruid helpt vooral met meer rust te krijgen, meer energie, minder angsten, nachtrust te bevorderen, betere haargroei, schildklier en bijnieren ondersteunen, stress te verlagen door cortisol in het bloed te verlagen, beter libido (omdat het o.a. je goede testosterongehalte verhoogt) en de hormonale balans te herstellen.

In mijn praktijk gaf ik deze formule vaak als advies aan vrouwen die meer rust in hun koppie nodig hadden. Het werkt ontspannend en ondersteunt een goede geestelijke balans. De actieve stoffen in het wortelextract hebben namelijk een regulerende werking op de hypothalamus-hypofyse-bijnier as (Jaja, in jouw lijf moeten zo veel processen goed verlopen!). Hierdoor kan het bijdragen aan het behoud van een normale cortisolspiegel. Via de link lees je hoe je het moet slikken. Slik het niet langer dan 2 maanden.

Back-up: Gaba

Heb je autisme? Angsten? Chronische stress? Een te actief brein? Dan zou een zuigtablet Gaba in de avond verlichting kunnen geven en je helpen met makkelijker in en doorslapen. Er is een duidelijke relatie tussen slapeloosheid en een verlaagde Gaba-concentratie in het brein. Dit is een rustgevende neurotransmitter wat zich vooral in je brein bevindt. Als je ondanks alles moeite hebt met tot rust komen, je gedachten stil krijgen en goed slapen, kan Gaba helpen. Ga dan voor een Gaba Plus zuigtablet en neem dit min. 1 à 2 uur voor het slapen. Zuig er goed op en laat het via je mondslijmvlies opnemen. Het geeft hoofdrust en de formule bevat ook wat Magnesium Tauraat en Vitamine B. Dit maakt de GABA effectiever.

Back-up: 5HTP

Dit is een voorloper-stof van serotonine en melatonine. Het bevorderd o.a. je geestelijke veerkracht en je gemoedstoestand. Ook zou het de REM slaap verlengen.  Maar, het zou ook hele vervelende lucide dromen kunnen geven. En ook al wordt het al lang aangeraden bij slapeloosheid en nachtmerries bij kinderen, het liefst zorg je natuurlijk zelf voor een goede melatonine productie met alle tips die je hier voor hebt gehad. Lukt dit niet vanwege een medische reden of een genfoutje op de aanmaak van melatonine? Kijk dan of 5HTP kan helpen door elke avond 1 capsule te slikken.

Een basis suppletie schema om het vrouwelijk lijf en je slaap te ondersteunen kan er zo uit zien:

OCHTEND- bij het ontbijt:

1 x Multi Dag Vrouw capsule

1 x Visolie 1400 TG waar al 25 mcg vitamine D3 in zit

AVOND – bij het diner:

1 x Magnesium Tauraat

1 x Multi Nacht Vrouw capsule

Optioneel: 1 x Ashwaganda

Extra diepgang als je dit interessant vindt:

Het voortdurend blijven malen, piekeren of nadenken zonder dit te kunnen stoppen wijst op een overactiviteit van de hersenen. Dit kan komen door te veel Glutamaat in je brein. Dat wil je niet want Glutamaat gaat namelijk op de kalmerende/remmende NMDA-receptor zitten en oefent zo een stimulerende werking uit.  Glutamaat wordt geremd door een andere neurotransmitter: Gaba. Dit is de belangrijkste remmende neurotransmitter van de hersenen en brengt de NMDA-receptor tot rust. Dit zorgt ervoor dat de hersenen niet overmatig actief kunnen worden en er geen schade ontstaat door overmatige excitatie. Het voortdurend blijven malen of piekeren is een signaal dat de hersenen niet voldoende tot rust kunnen komen. Een onbalans in Glutamaat en GABA is vaak de boosdoener. Een interessante optie om de NMDA-receptor tot rust te brengen is het gebruik van medicinale planten die rijk zijn aan GABA of actieve bestanddelen die de werking van de GABA-receptor kunnen beïnvloeden. Zoals Valeriaan, Saffraan en Ashwaganda. Daarnaast kan ook het gebruik van magnesium de NMDA-receptor tot rust brengen.

Slaap lekker!

Liefs, Iris.

Oudere posts
Nieuwe posts
Sluit (esc)

Popup

Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

Age verification

By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

Zoek

Winkelmandje

Jouw winkelmandje is leeg
Shop nu